Serwis wyszukanych haseł
Oglądasz odpowiedzi znalezione dla słów: Fabryka Rowerów





Temat: Dane do analizy SQL Server 2005
monoSOFT <adresnastro@antyspam.plnapisał(a):


| Witam
| Czy Znacie adresy stron gdzie mozna pobierac wszelkiego rodzaju dane do
| analiz dla SQL Server 2005. Bazy danych (hurtownie danych - pliki z
| rozszerzeniem *.mdf)


MS pozegnał przykładowe bazy PUBS i NORTHWIND. W SQL server 2005 dołaczona
jest nowa przykładowa baza (fabryka rowerów ;)
Danych jest sporo,  mozna takze przecwiczyc hurtownie danych

Pozdr, AREK

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: roczny koszt swiecenia diody stand-by
Uzytkownik "Marcin E. Hamerla" <Xmehame@Xpro.Xonet.Xpl.remove_X


A rower to nazwa fabryki samochodow, a nie bicykl?


    1. nigdy nie slyszalem o fabryce rowera :-p
    2. poprawna wersja, to chyba: "fabryka rowerow" ;-)

psychik

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: roczny koszt swiecenia diody stand-by


"Psychik" <psyc@cipnet.plwrote in message Uzytkownik "Marcin E. Hamerla" <Xmehame@Xpro.Xonet.Xpl.remove_X

| A rower to nazwa fabryki samochodow, a nie bicykl?

    1. nigdy nie slyszalem o fabryce rowera :-p
    2. poprawna wersja, to chyba: "fabryka rowerow" ;-)


Albo Rover, zdaje się wciąż produkują samochody w Anglii :-)

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: roczny koszt swiecenia diody stand-by
Użytkownik "Pszemol" <Psze@PolBox.com


| A rower to nazwa fabryki samochodow, a nie bicykl?

|     1. nigdy nie slyszalem o fabryce rowera :-p
|     2. poprawna wersja, to chyba: "fabryka rowerow" ;-)

Albo Rover, zdaje się wciąż produkują samochody w Anglii :-)


    jakie "albo"? Marcin E. Hamerla pial o rowerze ;-p

psychik

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: [Lu] Miliony wyrzucone na tory
kowal <mkowalski.u@skrzynka.getin.plnapisał(a):


To dlaczego z Przasnysza do Ostrołęki i Ciechanowa nie ma busów i ludzie jakoś
bez nich żyją?


Żyją jakoś, ale tylko dlatego, że w Przasnyszu jest fabryka rowerów.
http://www.kross.pl/

Pozdrawiam,
Franek Grzegorek

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: [Lu] Miliony wyrzucone na tory
Użytkownik "Franciszek Grzegorek" <frane@NOSPAM.gazeta.plnapisał:


| To dlaczego z Przasnysza do Ostrołęki i Ciechanowa nie ma busów i ludzie
| jakoś
| bez nich żyją?

Żyją jakoś, ale tylko dlatego, że w Przasnyszu jest fabryka rowerów.
http://www.kross.pl/


Dobre, ROTFL!

Ja jeszcze tylko zapytam, do którego z dwóch poniższych standardów dążymy?
http://www.yahodeville.com/galeria/viewer.php?pic=261&back=galeria&ty...
czy
http://www.allianz-pro-schiene.de/cms/upload/bilder/Bhf_des_Jahres/20...

Jedni i drudzy jakoś żyją, jednak ci pierwsi jakby z większym naciskiem
na słowo "jakoś" :-)))

Pozdrawiam,
Grzegorz Kapusta

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: [Lu] Miliony wyrzucone na tory


kowal <mkowalski.u@skrzynka.getin.plnapisał(a):

| To dlaczego z Przasnysza do Ostrołęki i Ciechanowa nie ma busów i ludzie
jakoś
| bez nich żyją?

Żyją jakoś, ale tylko dlatego, że w Przasnyszu jest fabryka rowerów.
http://www.kross.pl/


Żartowniś się znalazł :-)

Spróbuję więc jakoś wybrnąć z tego:
No to dlaczego z Makowa Mazowieckiego do Ostrołęki i Ciechanowa nie ma busów i
ludzie jakoś bez nich żyją?

Mam nadzieję że w Makowie nie ma fabryki rowerów ani motocykli:-)

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: [Lu] Miliony wyrzucone na tory
Thu, 06 Mar 2008 18:47:25 +0100, andy lxd2-332 <sp7@interia.pl.EN57
napisał(a):


Franciszek Grzegorek wrote:

| Żyją jakoś, ale tylko dlatego, że w Przasnyszu jest fabryka rowerów.

;)

Ale żeby móc jeździć rowerem to trzeba z dróg usunąć busy i tiry...


Bo kierowcy osobówek to są do rany przyłóż... Zwłaszcza ci w mega ql
furach poddanych wiejskiemu tuningowi.

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: A w najnowszej Skrzydlatej...


Zdjęcia ładnie wygladaja, ale ważniejsze są bebechy.. tzn. czy w całym BSL
jest jakikolwiek polski know-how oprócz samej skorupy płatowca.


To nie jest wazne czy tam jest polski know-how, tylko
czy to bedzie zamiawiane, w Polsce produkowane, (tzn skladane),
i w jakich ilosciach.

Jak fabryka rowerow na Lubelszczyznie zaczyna produkowac ramy do
rowerow skladanych we wloszech, to sie nie zastanawiasz ile
jest w tym polskiego know-how, tylko czy te rowery beda dobre i po ile,
i ile na tym zarobic mozna.

BSL sam w sobie juz od paru lat nie jest produktem hi-tech, tylko
latadlem na poziomie skomplikowania "zdalnie sterowany samolot
modelarza plus systemy lacznosci radioamatora". Porownanie
do roweru wbrew pozorom jest wiec na miejscu. Stad brytole
staraja sie poskladac swojego BSLa z kilku zrodel jak najtaniej
po prostu. Tekst z linka wymienia polski platowiec, finska
wyrzutnia szynowa do startow, siec komorkowa do lacznosci,
silniki od BMW ktore sie nie sprawdzily...

Odkad BSLe zaczynaja robic studenci politechnik w ramach prac
semestralnych czy tam magisterek kilkuosobowych, to sprzet
przestaje byc "na poziomie NASA", a zaczyna sie robic
"na poziomie Politechniki Rzeszowskiej". ( ze swoja
alma mater z jej wydzialem lotnictwa tu przywolam... )
:-D

Michal

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Sprzedam rower Scott Reflex 10
doc. Zenobiusz Furman <ad@w.sygnaturcenapisał(a):


Dnia Sun, 28 May 2006 00:38:49 +0200, MatiBaliNati napisał(a):
Spam, to temat rzeka, więc nie ma sensu dalej dyskutować...


Qrcze.... a to fabryka rowerów się ogłaszała czy koleś który ma problem???
Może warto to rozdzielić?
Pozdrawiam i polecam coś na alergię ;-)

Artur

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Sprzedam rower Scott Reflex 10


doc. Zenobiusz Furman <ad@w.sygnaturcenapisał(a):
| Dnia Sun, 28 May 2006 00:38:49 +0200, MatiBaliNati napisał(a):
| Spam, to temat rzeka, więc nie ma sensu dalej dyskutować...
Qrcze.... a to fabryka rowerów się ogłaszała czy koleś który ma problem???


A co to ma do rzeczy? Spam to spam.


Może warto to rozdzielić?


Nie warto (patrz wyżej).

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Sprzedam rower Scott Reflex 10
PiotRek <bell1876usu@poczta.onet.pl.invalidnapisał(a):


news:e5d7g
k$rm@inews.gazeta.pl...
| doc. Zenobiusz Furman <ad@w.sygnaturcenapisał(a):
| Dnia Sun, 28 May 2006 00:38:49 +0200, MatiBaliNati napisał(a):
| Spam, to temat rzeka, więc nie ma sensu dalej dyskutować...
| Qrcze.... a to fabryka rowerów się ogłaszała czy koleś który ma
problem???

A co to ma do rzeczy? Spam to spam.

| Może warto to rozdzielić?

Nie warto (patrz wyżej).


a ja bym proponował nieco więcej loozu ;-)
Pozdrawiam

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Sprzedam rower Scott Reflex 10
Dnia Sun, 28 May 2006 22:16:52 +0000 (UTC), Artur napisał(a):


Qrcze.... a to fabryka rowerów się ogłaszała czy koleś który ma problem???
Może warto to rozdzielić?
Pozdrawiam i polecam coś na alergię ;-)


No cóż... Możesz żyć dalej w słodkiej nieświadomości, że nie płacisz za
spam i przyzwalać na ten proceder... Spam jest spamem, nie ważne czy
fabryka czy koleś co ma problem - ogłasza się na Twój i mój koszt (choć
żadnego z nas rowery nie interesują), a wedle sprawiedliwości społeczej
powinien na swój!

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Sprzedam rower Scott Reflex 10
Dnia pięknego 2006-05-29 o 01:09:46 osobnik zwany Artur  wystukał:


PiotRek <bell1876usu@poczta.onet.pl.invalidnapisał(a):

| news:e5d7g
| k$rm@inews.gazeta.pl...
| doc. Zenobiusz Furman <ad@w.sygnaturcenapisał(a):
| Dnia Sun, 28 May 2006 00:38:49 +0200, MatiBaliNati napisał(a):
| Spam, to temat rzeka, więc nie ma sensu dalej dyskutować...
| Qrcze.... a to fabryka rowerów się ogłaszała czy koleś który ma
problem???

| A co to ma do rzeczy? Spam to spam.

| Może warto to rozdzielić?

| Nie warto (patrz wyżej).

a ja bym proponował nieco więcej loozu ;-)


jak bym chcial czytać ogłoszenia to bym zasubskrybował odpowiednią grupę i już.

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Metro a obwodnice

Użytkownik KOCUR <ur@waw.pdi.netw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:yoAB4.15463$Ob.493@news.tpnet.pl...

| Ale skoro można w stosunkowo prosty sposób ograniczyć
zanieczyszczenia
| powodowane przez samochody, to czemu tego nie zrobić?

| Bo utrudni to zycie znacznej czesci spoleczenstwa.

nawet nie znacznej a większości
pewnie ekologom marzy się rower zamiast ciężarówki
rower zamiast tirów rower zamiast osobowych....


Rowery sa produkowane w fabryce.
Fabryka rowerow zanieczyszcza powiertze.
Zamknac fabryke.
Na kon Wszmosciowie !!!
:)))))))

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Metro a obwodnice

Użytkownik Jacek <jas@polbox.comw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8b7dn0$bv@sunsite.icm.edu.pl...

Użytkownik KOCUR <ur@waw.pdi.netw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:yoAB4.15463$Ob.493@news.tpnet.pl...

| Ale skoro można w stosunkowo prosty sposób ograniczyć
zanieczyszczenia
| powodowane przez samochody, to czemu tego nie zrobić?

| Bo utrudni to zycie znacznej czesci spoleczenstwa.

| nawet nie znacznej a większości
| pewnie ekologom marzy się rower zamiast ciężarówki
| rower zamiast tirów rower zamiast osobowych....

Rowery sa produkowane w fabryce.
Fabryka rowerow zanieczyszcza powiertze.
Zamknac fabryke.
Na kon Wszmosciowie !!!
:)))))))


Koń też zanieczyszcza środowisko! z pod ogona cos wypada, śmierdzi, można
się pośliznąć i złamać nogę i trzeba będzie płacić komuś rentę. Nie
zdecydowanie nie można zgodzić nie na konia, przecież może kogoś kopnąć!!!
Tylko na rowerkach i piechotą!!!!!!
Ew. komunikacją miejską!!!
;)))))))))))))))))

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Metro a obwodnice

Użytkownik RRafal <rra@hotmail.comw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:l8HB4.16185$Ob.528@news.tpnet.pl...

Użytkownik Jacek <jas@polbox.comw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8b7dn0$bv@sunsite.icm.edu.pl...

| Użytkownik KOCUR <ur@waw.pdi.netw wiadomości do grup
dyskusyjnych
| napisał:yoAB4.15463$Ob.493@news.tpnet.pl...

| | Ale skoro można w stosunkowo prosty sposób ograniczyć
| zanieczyszczenia
| | powodowane przez samochody, to czemu tego nie zrobić?

| Bo utrudni to zycie znacznej czesci spoleczenstwa.

| nawet nie znacznej a większości
| pewnie ekologom marzy się rower zamiast ciężarówki
| rower zamiast tirów rower zamiast osobowych....

| Rowery sa produkowane w fabryce.
| Fabryka rowerow zanieczyszcza powiertze.
| Zamknac fabryke.
| Na kon Wszmosciowie !!!
| :)))))))

Koń też zanieczyszcza środowisko! z pod ogona cos wypada, śmierdzi,
można
się pośliznąć i złamać nogę i trzeba będzie płacić komuś rentę. Nie
zdecydowanie nie można zgodzić nie na konia, przecież może kogoś
kopnąć!!!
Tylko na rowerkach i piechotą!!!!!!
Ew. komunikacją miejską!!!
;)))))))))))))))))

--
/
|  |
|/
|afal


Pod jednym warunkiem.
Wszystkie materialy z krorych zoztaly wytworzone ulegna biodegradacji po
12 miesiacach.
:))))))

PS.
Moze jednak kon.po zamontowaniu poduszek powiertznych na
kopyta i czegos w typie katalizatora pod ogonem.
;)))))

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Pierwsza fabryka rowerów w Korei Północnej !!!!!!!
Pierwsza fabryka rowerów w Korei Północnej !!!!!!!

qub, Reuters 07-10-2005 , ostatnia aktualizacja 07-10-2005 14:59

Komunistyczna Korea Północna szczyci się produkcją rakiet balistycznych i
produkcją własnej broni jądrowej. Jednak dopiero teraz w tym państwie otwarto
pierwszą fabrykę rowerów.

Fabrykę rowerów "Peony Peak" otworzyła firma, w której większość udziałów
należy do inwestorów z Chin.

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Madonna porownuje McCain'a do Hitlera.
well,o ile sie orientuje to cala fabryka rowerow widzi w nim Hitlera i jakos sie
nie obruszyl.Jedna Madonna zeobila znowu na nim wrazenie.

P.S.Nie bylem nigdy zwolennikiem jej spiewania-to nie ten rodzaj mojej
muzyki,ale jej droga do sukcesu jest na miare artystki do pozazdroszczenia.Wiem
ze pociagnela za soba jakas rewolucje w spiewaniu o intymnosciach,pruderie i
amerykanski falszywy purytanizm obnazala doslownie w swoich show spiewanych.To
jest jakis sukces a jaki ma McCain?
Jego wojna w Wietnamie to niechlubna karta amerykanskiej agresji.Nawet to mu juz
odpadlo z resume jako plus. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Tusk: Nie możemy dryfować
bobeniek napisał:

> zagranicznym firma, tylko po to zeby te fabryki zlikwidowac. Taki
> duzy kraj jak Polska, piwinien miec biura projektowe i silny
> przemysl. Wochy np. nie zlikwidowali fabryk i prawie nie maja
> kryzysu, w przeciwienstwie do UK czy Irlandii.

Pleciesz głupoty przyjacielu. Dam dwa przykłady. Zlikwidowano w
Polsce PRL-owskie fabryki telewizorów. Teraz Polska jest potęgą
europejską w tej produkcji, produkując wielokrotnie więcej
telewizorów niż w PRL-u i to na światowym poziomie technicznym.
Podobnie z rowerami Zlikwidowano Romet, prywaciarz kupił markę i w
innym miejscu Polski produkuje więcej rowerów niż w Romecie i to
rowerów nowoczesnych, A to nie jest jedyna fabryka rowerów. To tylko
dwa przykłady a można dać ich wiele. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Kolejny mega-kontrakt? Putin w Chinach
Oni to robia zupelnie inaczej i maja super jakosc. Jak to robia ? Fabryka
rowerow w Ohio,USA. podaje ten przyklad bo czytalem. Fabryczka produkowala
kilkanascie tysiecy rowerow W USa i zatrudniala kilkudziesieciu robotnikow.
Produkowala tylko kilkanascie tysiecy i mogla produkowac wiecej ale nie bylo
zbytu z uwagi na wysoka cena roweru w USA. Fabryka miala dobry dzial
projektowania rowerow. Srednio na godzine fabryka placila 16$.plus swiadczenia.
Pewnego dnia wlasciciel przeniosl produkcje do Chin. Zabral doslownie wszystko
z tym ze zatrudnil miejscowych za moze 2-3 $ na godzine i zwiekszyl produkcje .
Jest w dalszym ciagu odpowiedzialny za jakosc ktora nie tylko ze pozostala na
tym samym poziomie ale sie podniosla. Zyski wzrosly rowniez imponujaco. Zatem
kto stracil? Stracili miejscowi robotnicy bo nie maja roboty i musza szukac
innej.Podobnie jest z jakoscia innych produktow. Samochody z Koreii PLd. sa
super.Obecnie nie ma zadnego problemu w wyegzekwowaniu jakosci. Wszystko co
robi sie w Chinach jest robione wg.standartow amerykanskich pod ich kontrola i
na podstawie ich licencji czy wzorow. Opanowali to do perfekcji. Samochody
japonskie powiedzmy Toyota tez sa produkowane w USA. Roznia sie jednak sposobem
wykonania od amerykanskich i to zdecydowanie. Toyota jest wypieszczona i co
ciekawe sklada ja ten sam czarny robotnik co w firmie Ford. Ale jakosc inna. Po
prostu japonczycy maja lepszy system kontroli jakosci i potrafia ja
wyegzekwowac. Pojawia sie chinskie samochody rowniez w USA. Rynek bardzo szybko
zweryfikuje ich jakosc tak jak stalo sie to z samochodami Volvo ktore musialy
sie zmienic. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Prawomocne postanowienie: ZNTK Łapy jednak do l...
Sąd: ZNTK Łapy jednak do likwidacji
tak się nad łapami rozczulają, jakby to np. w Żywcu nie upadły już:
zakłady papiernicze
fabryka wtryskarek ponar (miał dwa zakłady)
fabryka śrub
fabryka rowerów joko
a teraz ostatnie tchnienia wydaje fabryka sprzętu szpitalnego famed (co
zatrudniała 4500 ludzi w "szczycie"). Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Fabryka rowerów w Korei Północnej
Fabryka rowerów w Korei Północnej
qub, Reuters 07-10-2005 , ostatnia aktualizacja 07-10-2005 14:59

Komunistyczna Korea Północna szczyci się produkcją rakiet balistycznych i
produkcją własnej broni jądrowej. Jednak dopiero teraz w tym państwie otwarto
pierwszą fabrykę rowerów.

Fabrykę rowerów "Peony Peak" otworzyła firma, w której większość udziałów
należy do inwestorów z Chin. Z pierwszej w Korei Północnej fabryki ma
wyjeżdżać rocznie do 300 tys. rowerów, montowanych w 50 odmianach. Jeden z
tych rowerów zostanie podstawowym środkiem lokomocji dla listonoszy. Rodzima
produkcja zastąpi import używanych rowerów w Chin i Japonii. Nie powinno być
problemów ze zbytem, bo według chińskiej agencji prasowej Xinhua Korea
Północna potrzebuje co najmniej 7 mln rowerów. Nie wiadomo tylko, czy tylu
nabywców znajdzie się w głodującym kraju. W Korei Północnej rower kosztuje
równowartość kilku przeciętnych miesięcznych zarobków.
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Fabryka rowerów "NAPRZÓD" - A. Bayer
Fabryka rowerów "NAPRZÓD" - A. Bayer
A. Bayer Ruda Pabianicka

Na załączonym linku zdjęcia roweru pochodzącego z wytwórni "Naprzód" - A.
Bayer działającej Rudzie Pabianickiej. Może ktoś jest w stanie pomóc w
znalezieniu informacji nt. tej firmy?

www.starerowery.republika.pl/bayer.htm Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Vagonka pokazała wagony
Gadasz glupoty.

Wagony i pociagi tez produkujemy - ale konkurencja tez ma prawo oferowac swoje
produkty.

Prawda jest ze wiele firm padlo, ale to w duzym stopniu dlatego ze nie umialo
dostosowac sie do rynku. Ale czesto zamiast nich powstaly nowe.

Maly przyklad - padl rowerowy moloch Romet. Ale czy wwiesz ze teraz najwieksza
fabryka rowerow w Europie jest w Pzrasnyszu ? I wiekszosc np. szwedzkich
rowerow produkowana jest w Polsce wlasnie tam ?

Albo inny fakt ze Polska jest najwiekszym producentem w Europie silnikow Diesla
do samochodow. Wszystko w zachodnch firmach zbudowanych w Polsce.

Tak samo jestesmy potentatem w produkcji sprzetu AGD - pralki, lodowki itd.
Myslisz ze kupujesz amerykanska pralke automatyczna, a ta pralka wyprodukowana
zostala w Polsce.


Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Katowice przed wojną na dwóch kółkach stały
Katowice przed wojną na dwóch kółkach stały
enschenfresserI zajs "historia" "zczyna" sie dla przyjezdnych w 1945 abo w 1922.

W takim np. Chorzowie byla fabryka rowerow kilkadziesiat lat wczesniej.
Byl tez notabene tor rowerowy (i 2 hipodromy) !

A dyscyplina pilka rowerowa byla znana i nawet kluby i majsterszafty byly. Ech
przijezdne goroliki....... co Wy wjycie o Slonsku...... Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Ścieżki rowerowe jako zadanie z funduszy unii
Ścieżki rowerowe jako zadanie z funduszy unii
Pan prezydent zwrócił się do radomian, jakie widzieliby ważne zadania do
wykonania w mieście z pomocą środków unijnych? Ja widzę potrzebę
kompleksowego rozwiązania ścieżek rowerowych. Można byłoby nawet po wykonaniu
zadania wydać specjalną mapę z układem komunikacji rowerowej. Nasze miasto
także zaczyna "korkować się". Może takie rozwiązanie łącznie z fabryką
rowerów byłoby oryginalne. Co forumowicze na to? Pozdrawiam. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Requiescat In Pace
> Nie bądź takim purystą. Skorzystaj z usług jakiegoś warsztatu ślusarskiego,
> dysponującego spawarką typu migomat (lub magomit, nie wiem która nazwa jest
> poprawna) i będziesz jeszcze się cieszył swoim autobusem.

Ja wiem. Tylko podejrzewam, że taka usługa kosztuje pewnie tyle co ten rower to
raz. A dwa - _rama_się_skrzywiła_ - zakład ślusarski to nie fabryka rowerów,
raczej nie mają tam sprzętu do "wyprostowania" ramy (tego nie robi się na oko).

P.S. Migomat oczywiście. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Spisz wspomnienia o Bydgoskim Marcu
Czy ten sztuczny ząb który Ci wybili to stoi teraz przed budynkiem "wojewody" ?
Twoje zdolności do destrukcji i rozróby są znane w całej Bydgoszczy.A co
zrobiłeś ze wspaniałą i nowoczesną fabryką rowerów wybudowaną przez komunistów a
rozwaloną przez SOLIDARUCHóW-czy to taż Twoja zasługa i droga do
wolności.Wolności dla bogatych a biedy dla pospólstwa. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Na spacer nad Czerniejówkę? To nie żart
Z grubsza wszystko się zgadza, a diabeł - jak zwykle - tkwi w
szczegółach. Te szczegóły to np. owe "niewidoczne" dla Ciebie i
twoich kolegów tabliczki na rowerach. Dla mnie były one widoczne, bo
pamiętam doskonale choćby rower naszego dozorcy, pana Władysława,
który jeszcze w latach 60. wsiadał dumnie na swój pojazd z
umieszczoną na tylnym błotniku tabliczką kawdratową, a na przednim -
prostokątną, przytwierdzoną "na sztorc" wzdłuż błotnika. Zapewne(jak
wynika z Wikipedii) tabliczek rejestracyjnych już wówczas nie
wydawano, ale - jak widać - na niektórych pojazdach przetrwały one
jeszcze wiele lat. Co prawda moja młodzieżówka marki "PAFARO"
(Państwowa Fabryka Rowerów w Bydgoszczy, późniejszy "Romet"),
zakupiona dla mnie w roku 1954, tabliczki rejestracyjnej nie miała,
ale wydaje mi się, że tylko z tego powodu, iż
rowery "niepełnowymiarowe" rejestracji nie podlegały. Natomiast
radziecki rower "Iż" (były też motocykle tej marki) mojego wuja,
pochodzacy mniej więcej z tego samego okresu co moje "Pafaro", z
całą pewnością miał dwie tabliczki, bodajże z numerem L4313.
Faktem bezspornym jednak jest, że rowery były dawniej rejestrowane i
miały tabliczki rejestracyjne, a to wszakże początkowo negowałeś.
Kwestia paru lat w tę czy w tę rzeczywiście nie jest istotna, ale
dla meritum sprawy, a nie mojej pamięci.
Odpozdrawiam przedświątecznie. :) Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: [Juz jest] Strategia rozwoju miasta
Wróciłam z Amsterdamu. Kilometry przemierzyłam po mieście i ani razu wózek z
dzieckiem nie ugrzązł po drodze na żadnym krawężniku,płytce itp,nigdy też nie
musiałam go przenosić, nie tak jak to się dzieje w - rowera (miało być rowerów
ale rym wyszedł).Takiej ilości ich nie widziałam jeszcze, wszędzie, piętrowe
stoiska, przy każdym kanale, drzewie, niektóre naprawdę przedpotopowe, ale to
nieważne. Przystosowane i rozbudowane wg potrzeby (dla przewożenia dzieci,
gitar, pietruszki dla staruszki (znów rym). Jadą wszystkie grupy wiekowe, całe
rodziny, studenci.Niesamowity widok, ale i porządek, ścieżki rowerowe oplatują
całe miasto, nie trzeba nawet z nich zsiadać. Ogarnęła mnie zazdrość, jak
widziałam staruszki dziarsko pedałujące. Tak bym chciała, żeby i u nas tak było,
ale na razie to strach wsiadać, by nie potrącił samochód. Tam ich
niewiele,bezpieczne tramwaje. Porobiłam zdjęcia, Amsterdam na nich to jak
olbrzymia fabryka rowerów, a ile zdrowia i kondycji przy tym. To, jak niektórym
się wydaje, nie błaha sprawa, popieram Bractwo, oby się udało im wywalczyć
więcej. Dosyć dzielenia spraw na ważne i mniej. Smutno było wrócić do
kostropowatej naszej rzeczywistości i tylko parę miejsc w Radomiu daje nadzieję,
że i Radom coś dokona, jak ludzie się trochę zmienią i "odchamieją". Nadzieję
najwcześniejszą stworzy wiosna, bo zazieleni przestrzeń naszą miejską. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Co radomscy urzędnicy robili w Chinach
Chyba koleżko nie wiesz, że Chińczycy to przedsiębiorczy naród na tyle, że to
oni teraz inwestują m.in. w biednej Polsce. Przykład: fabryka rowerów w
Koszalinie w której pracę znajdzie ok. 300 osób.
W Radomiu robi się wielkie halo o iwestorów, którzy "inwestują" w Strefie
Ekonomicznej - i zatrudniają w efekcie 15 osób. Przykład firma Medicofarma. Jak
czytam w Gazecie "Zycie Warszawy" informację o tym jaka to poważana inwestycja
się kroi w R-miu i że inwestor zatrudni 15 osób, to mi się niedobrze robi.
Takie informacje to powinni pisac w "Zyciu Przytyka"
/Zirytowany/ Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Zbierajmy chrust dla Lukaszenki!
Jeszcze inaczej.
Nie poddali się globalizacji. O globalizacji wiele pisać nie będę bo doskonale
to zaraz wyjaśni zielony ale widzę, że pozostawały na tym globie nieliczne
państwa które dalej wytwarzają po staremu.
Siermiężne, toporne przedmioty wytwarzane nieudolnie na starych maszynach;
prawie XIX wieczna manufaktura.
Kto kupi białoruskie czy brazylijskie traktory?
Kupi Wenezuela czy Kuba bo na Kubie widziałem nawet salony samochodowe z Wołgą.
Otóż tam w Rosji czy na Ukrainie są całe gałęzie niezreformowanego przemysłu.
Jeżeli podmoskiewska fabryka rowerów ma gaz po niskiej cenie to i te
białoruskie kołchozy muszą tak mieć.
Muszą bo towary sprzedają za półdarmo, ludziom płacą 1/4 tego co w Polsce to
gaz nie może być drogi. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Mikietyński (z)prowincjonalizował Koszalin
Oczywiście tego żąda Mikietyński-na korzyść Szczecina chyba.Bo dla Koszalina
nic mu nie wychodzi-nawet jedyny ekspres do Warszawy zabrali,lotniska nie ma,a
Śródmiejska bedzie chyba jednojezdniowa!Północna Izba Gospodarcza nas pomija
(bo jej siedziba w Szczecinie),inwestycji zagranicznych nie ma !!!
(silniki Folksvagena?,wielka fabryka rowerów,Agros...multikino,aquapark,hala
widowiskowa -a może cos jeszcze sie obieca przed wyborami wszystko dozwolone!)
Żaden poważny inwestor do tak zprowincjonalizowanego miasta nie
przybedzie.Miasto bez kultury,bez dobrego teatru,kin,filharminii,bez
kabaretu,bez opo-kultury na dobrym poziomie-Mielno nie wystarczy na dłużej! Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Sterna - kombinatorzy!
Z tego co wiem to nieźle sobie radzą. Czasu swego przedstawiano pana S. jako
największego biznesmena w ST. Jeden z jego numerów "jakby tu zakręcić" to fakt,
ze fabryka rowerów to zakład pracy chronionej, a co za tym idzie wiążą się z
tym pewne ulgi a nie oszukujmy się - nie sądzę żeby rowery mogli produkować
tylko i wyłącznie niepełnosprawni. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Wstyd, wstyd, wstyd, wstyd ...
- napływają inwestycje ? co poza chińską fabryką rowerów tam napłynęło ?
- czyste , suche, schludne ???? tzn. wyskocz poza Zwycięstwa i zdejmij różowe
okulary
- wśród moich znajomych ze Sz-na nikt nie kwęka, spośród znajomych z Koszalina
kwęka 90%
- 1/4 pod wzgledem ludnosci, nie wiem jak z powierzchnia ale generalnie wielki
to Koszalin nie jest
- młode, energetyczne ? tzn. mają tam nową elektrownie czy co ?
- Szczecin na Koszalinie czy Koszalin na Szczecinie ? Przeniesiemy stolicę do
Koszalina ?
wstyd pieprzyć takie głupoty Boguś, klapki na oczach patrioto lokalny
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Przegrywamy gazoport?
niestety jest juz w Koszalinie!!!
fabryka rowerów z Chin jest juz w Koszalinie...
Mozemy jeszcze chyba zrobic tylko ze Szczecina takie ogródki działkowe
i zapraszac i pokazywac, jak to czas sie cofa...

No, takie western city ale działkowe z altankami...
No, takie pamiatki po PRL Państwowe Ogródki Działkowe.... Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Osiem osób jechało maluchem, który uderzył w dr...
Trzeba być skończonym kretynem, żeby dać się zrobić w idiote

Cos trzeba pisac, zeby o czyms nie trzeba wspominac.
NA PRZYKLAD:
Polskie kopalnie wydobywają o 14 milionów ton węgla wiecej niż jest to
ekonomicznie uzasadnione.
(TO BRZMI JAK: FABRYKA ROWEROW WYPRODUKOWALA WIECEJ NIZ WYNOSI JEJ ZALOGA. NO CO TERAZ Z TYM ZROBIC.)
(ODPOWIEDZ: ZAGLOSOWAC ZNOW NA SLD!)

Polskie kopalnie wydobywają o 14 milionów ton węgla wiecej niż jest to
ekonomicznie uzasadnione. Prezes Kompani Weglowej Maksymilian Klank przyznał
w Programie Pierwszym Polskiego Radia, że istnieje problem nadprodukcji węgla i
zgodnie z programem rządowym niektóre kopalnie będą musiały być zamknięte.

KTO TU ROBI WIEKSZE BAGNO: RZAD MILLERA, CZY MICHNIK ZE SWOJA PROPAGANDOWA GAZETA WYBOROWA?

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Kubica raczej nie pojedzie w bolidzie F1
kazdego roku ktos wygrywa... a w F1 jezdza ci sami
GRUSZKI NA WIERZBIE, trzeba miec sponsorów, a biedna Polska nie ma firm które
by chcialy sie reklamowac za granica, Orlen nie potrzebuje, kgk Miedz tez
nie, kopalnie tez nie potrzebuja, huty?, daewo? hihi, plodów rolnych sie nie
reklamuje na bolidach...
moze fabryka rowerów Romet?

poprosu nie mamy produktu którym mozna by zawojowac swiat, ani takiej firmy
jak nokia, ericsson, siemens, bosch,compaq, przeciez nie Optimus?hihi,
nie ma w Polsce poteznych banków jak w Szwajcarii, Austrii, Wedel tez
odpada...

wedlóg mnie Kubica musi jeszcze raz wygrac, wtedy moze ktos w niego
zainwestuje,

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Bydgoszcz i okolice - atrakcje na wakacje?
jeżeli rodzinka będzie zmotoryzowana, to polecam wycieczke na cały dzień (ok 42
km na południe od Bydgoszczy). Ze Żnina odchodzi kolejka wąskotorowa do Wenecji
i Biskupina. W Wenecji jest muzeum kolejki wąskotorowej a w Biskupinie muzeum
archeologiczne - zrekonstruowane chaty, mozliwość rejsu po jeziorze statkiem -
mojemu 3-latkowi sie podobało. Młodsze będzie miało spacerek a starsze ciekawa
wycieczkę. Poza tym - w tym samym kierunku - las w Kowalewie, nadający sie jak
najbardziej na spacer z takimi maluchami (trzeba skręcic przed fabryka rowerów,
w lewo jadąc od Bydgoszczy.
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: [Lu] Miliony wyrzucone na tory


Franciszek Grzegorek wrote:
Żyją jakoś, ale tylko dlatego, że w Przasnyszu jest fabryka rowerów.


;)

Ale żeby móc jeździć rowerem to trzeba z dróg usunąć busy i tiry...

pzdr
a.

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Opel w Gliwicach na łasce Kremla?
Gliwice-kaputt, Żerań-kaputt, Isuzu-kaputt.
Zostanie nam jakaś fabryka rowerów? Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Opel w Gliwicach na łasce Kremla?
> Zostanie nam jakaś fabryka rowerów?

Nie, Romet zbankrutował w 1998r. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Kaliska Fabryka Pianin i Fortepianów "Calisia" ...
to tak cos jak Romet - jedyna w polsce fabryka rowerow, tez
zbankrutowala.
Teraz beda robic dzwonki do mszy i piszczalki do organow.
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Pierwsza w Etiopii firma kurierska. Za polskie ...
Pierwsza w Etiopii firma kurierska. Za polskie ...
to w Polsce jest fabryka rowerów ????? Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Peugeot zbuduje w Polsce fabrykę silników do aut?
bzdura ! to będzie fabryka rowerów pancernych dla
Bundeswehry. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Adler- co to za marka?
krakus.mp napisał:
> szkice superluksusowego samochodu m-ki Audi (coś większego od A8).
> Ma się nazywać Adler.Z wyglądu jest bardzo kanciasty i wielki.
> Taka marka istniała przed II wojną światową w Niemczech.Planowana jest

Przedwojena marka i firma Adler nie ma nic wspolnego z Horch, Audi czy
Autounion. Firma zaczynala w 19 wieku jako fabryka rowerow. Wraz z rozwojem
motoryzacji firma przelozyla sie na samochody. W okresie miedzywojennym
wypuszczono kilka mniej lub bardziej udanych modeli, co prawda z pretensjami,
aczkolwiek bez osiagania szczytow. Widoczna byla tendencja do montazu malych
silnikow pod wielkimi maskami ;-)

Choc byl tez model V8, calkiem jak na owe czasy udany.

Po wojnie bez wiekszego szczescia. Kilkakrotna zmiana glownych udzialowcow, w
tym koncern maszyn biurowych Olimpia (znane maszyny Triumph Adler i Olimpia
Adler). W latach szesdziesiatych czesc samochodowa wygasla. Firma ostatecznie
zamknieta na poczatku lat dziewiedziesiatych.

Typowe haslo: "Te male Adlerki lubia sie troszke grzac!"
Tudziez metoda konstrukcji silnika a la Adler: "Wieszamy pasek klinowy w pustej
hali produkcyjnej i okladamy go innymi czesciami silnika, az stracimy go z
oczu".

> reaktywacja tej superluksusowej limuzyny.

Z kolei przed wojna luksusowe limuzyny produkowala marka Horch, do ktorej
wlasnie obecnie firma Audi ma prawa markowe (niem. Horch = lac. audi = sluchaj,
posluchaj).

Specjalnoscia firmy Horch byly wielgachne pojazdy z R8, a pozniej rowniez z V8
i V12. Tyle, ze modele Horch mialy wylacznie oznaczenia cyfrowe i cyfrowo-
literowe :-)

W roku 1932 firmy Horch, Audi (dotychczas niezalezne, aczkolwiek jedna powstala
z wydalonego szefa drugiej :-), Wanderer i DKW fuzjonowaly do Auto-Union. A z
tej firmy po wojnie z kolei po roznych perypetiach tylko Audi wydzielilo sie i
przezylo.

Pozdr.

K.
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Nowy podatek
W KOszalinie ma niedługo powstać chińska fabryka rowerów dla całej Europy. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: HONG HEZHOU
Mija rok. Efektów współpracy nie widać. Może przynajmniej fabryka rowerów? Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: chorzowskie bajki
chorzowskie bajki
wyczytol zech: bike("bajki")

1885: huta Königshütte posiado m.in.....fabryka rowerów :)

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Bydgoszcz nie będzie miała Specjalnej Strefy Ek...
kuj-pom napisał:

> A wierzysz , że coś w tym województwie

Daj spokój. Toruń to nie sprawa Bydgoszczy. Nie o tym tak naprawdę pisałem.
Pisze o konieczności powołanie BSSE. Interesuje mnie Bydgoska SSE. Strefy są
rozległe. W DS jest ich kilka.

Gdyby to był problem jednego czy drugiego nieudacznika na stanowisku to nie
byłoby sprawy. To nawet nie problem Achramowicza czy jakiegoś tam prezesa.
Rzecz jest poważniejsza. Od lat jest próba marginalizacji Bydgoszczy. Nie
chodzi tu jedynie o próbę likwidacji województwa bydgoskiego. Przez lata np.
nie dopuszczono do powstania w mieście uniwersytetu. Komuniści nie powołali nie
tylko uniwersytetu, ale także nie finansowali w sposób poważny powstania
politechniki. Podobnie było choćby z odziałem TVP, portem lotniczym, wielkimi
inwestycjami w przemysle, infrastrukturę itd.. Kiedy w Bielski-Białej, Tychach,
Lublinie czy Warszawie budowano potężne fabryki samochodowe w Bydgoszczy
powstawała fabryka rowerów. Kiedy w Gdańsku, Lublinie, Katowicach, Szczecinie
powoływano uniwersytety w Bydgoszczty powstała WSP. To jest właśnie obraz
ukazujący skalę. Miasto został postawione w drugi szereg. Tak naprawdę
Bydgoszcz nie podnosła się po zniszczeniach wojennych. Nigdy nie odrodziła się
do postaci sprzed drugiej wojny. Bydgoszcz jest miastem które najbardziej
ucierpiało w wyniku drugiej wojny światowej, nacjonalizacji przemysłu, oraz
porządku jaki został wprowadzony przez komunistów. Miasto utraciło swoją
pozycję. Z tym trzeba walczyć. Dzisiaj trzeba walczyć o odbudowę pozycji
Bydgoszczy, ale muszą tego dokonać osoby nieprzypadkowe. Nie można dopuszczać
do tego żeby osoby o mentalności podbydgoskiego wiśniaka budowały obraz
Bydgoszczy, bo to droga do nikąd.

Takie jest moje zdanie. Każdy kto bywał w Poznaiu, Lublinie, Bielsku-Białej,
Katowicach wie o czym piszę. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Spisz wspomnienia o Bydgoskim Marcu
> ze wspaniałą i nowoczesną fabryką rowerów

Na czym polegala ta "wspanialosc" a szczegolnie "nowoczesnosc" ? :) Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Co radom wie o Bydgoszczy
Dla mnie symbolem Bydgoszczy była kiedyś fabryka rowerów Romet. Zawisza też. Była nawet w I lidze. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Pierwszy beton na A2 do Świecka!
to może ja coś dorzuce w temacie. a to co w Antoninku wczesniej
bylo, szczere pole, fabryka rowerów, huta szkła, czy może inna mega
cukiernia? a pierwszy duży kontrakt vw, ktory był początkiem fabryki
w Poznaniu pamiętasz? Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Chińskie rowery będą produkowane w Koszalinie
Kiedys w Bydgoszczy byla fabryka rowerow z wieloletnimi tradycjami.Los
polskiego przemuslu dotknal i ja.Fabryke uwlaszczono/pieniazki na konto w
Szwajcarii/ a ludzi na zbity pysk.. Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Przegrywamy gazoport?
there are 10 million bicycles in beijing
a moze fabryka rowerow z chin? Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: czy to prawda, że TATA wykupi bankrutujące GM?
czy to prawda, że TATA wykupi bankrutujące GM?

bo słyszałem wersję z fabryką rowerów w Chinach, ale to już chyba czysta
złośliwość :)))

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: A w najnowszej Skrzydlatej...


Jak fabryka rowerow na Lubelszczyznie zaczyna produkowac ramy do
rowerow skladanych we wloszech, to sie nie zastanawiasz ile
jest w tym polskiego know-how, tylko czy te rowery beda dobre i po ile,
i ile na tym zarobic mozna.

BSL sam w sobie juz od paru lat nie jest produktem hi-tech, tylko
latadlem na poziomie skomplikowania "zdalnie sterowany samolot
modelarza plus systemy lacznosci radioamatora". Porownanie
do roweru wbrew pozorom jest wiec na miejscu. Stad brytole
staraja sie poskladac swojego BSLa z kilku zrodel jak najtaniej
po prostu. Tekst z linka wymienia polski platowiec, finska
wyrzutnia szynowa do startow, siec komorkowa do lacznosci,
silniki od BMW ktore sie nie sprawdzily...

Odkad BSLe zaczynaja robic studenci politechnik w ramach prac
semestralnych czy tam magisterek kilkuosobowych, to sprzet
przestaje byc "na poziomie NASA", a zaczyna sie robic
"na poziomie Politechniki Rzeszowskiej". ( ze swoja
alma mater z jej wydzialem lotnictwa tu przywolam... )
:-D


To chyba nie zupełnie jest tak. Jest BSL dla Kowalskiego i dla pana
Kowalskiego że tak powiem.

Ja się cieszę, że jakaś fabryka w Polsce będzie miała pracę. Szczególnie, że
jest to firma prywatna i z moich podatków na jej utrzymanie zapewne nie
idzie ani grosza :-) Tak trzymac.

Cieszyłbym się jeszcze bardziej, żeby cześć z tej całej elektroniki BSL
(głowica, łącza danych, komputery układu sterowania) były z Polski. Tak
zapewne nie jest. Nie zgadzam się z Twoim twierdzeniem, że BSL mogą zbudować
studenci politechniki.. oni sobie mogą zbudować eksperymentalny model
zdalnie sterowany ale nie "zmilitaryzowany" BSL. Przede wszystkim raczej nie
wierze, że mają do dyspozycji łącza danych (satelitarne..), które
umożliwiają sterowanie BSL na odległościach większych niż taktyczne (więcej
niż 100km.. ktoś mądrzejszy może to dość dokładnie policzyć). Nie mają też
głowic wyposażonych we FLIR, wskaźnik laserowy, laser-tracker, stabilizacje
itpitd. To są wszystko technologie wojskowe.

Strategiczne BSL produkuje na zachodzie na chwilę obecną jedynie Izrael i
USA (no i może Rosja.. ale to wam M.B. opowie :-) Wszystko inne (czyli
Francja i UK) to kopie rozwiązań Izraelskich. Co najważniejsze, nie ma w
Europie (przynajmniej oficjalnie) programu budowy strategicznych BSL takich
jak Global Hawk, a nawet Predator. W taktycznych BSL, ruch w interesie jest
większy, bo dochodzi Francja. "BSL" pakistańskie, irańskie i indyjskie to
modelarstwo :)
 Jeżeli chodzi o bojowe BSL, to Europa ma bodaj 3-4 duże programy (Neuron,
seria "Kaczek" z Francji, Corax, Barracuda) ale to są wszystko testy
przedprototypów. Dalego jeszcze do tzw. system-of-systems, czyli
zintegrowania platformy, stacji kontrolnej, itpitd.

W Polsce (oficjalnie) mamy "modelarstwo" czyli Hobbita, oraz większe modele
(widziałem zdjęcia tylko, w pamięci utkwił mi WAT i Instytut Lotnictwa, ale
mogę się mylić). Nie produkujemy żadnego typu głowicy stabilizowanej dla
statków powietrznych, nie słyszałem o żadnym cyfrowym systemie sterowania
BSL (oprócz tego z Hobbita.. ale powtarzam to jest modelarstwo). Nie
słyszałem o łączach danych wykorzystywanych w lotnictwie.. (oprócz tego z
Bryzy..).

Każda informacja o polskim wkładzie w Herti, byłaby dla mnie bardzo
przyjemną niespodzianką, że inwestujemy w coś wartościowego a nie w systemy
minowania narzutowego i KRABa ;-D
pozdrawiam
lekomin inc

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: (Od tematu) Historia polskiego roweru...
(Od tematu) Historia polskiego roweru...
Link do całości na dole. To fragment...

"...Jeszcze przed odrodzeniem Polski na naszych ziemiach znajdowały się
fabryki i wytwórnie zajmujące się produkcją welocypedów. Jako pierwsza w
końcu lat 80- tych XIX wieku welocypedami zajęła się łódzka fabryka maszyn
włókienniczych braci Lange, a po niej kolejno: zakłady L. Wolskiego w Łodzi
(1889), W. Sierpińskiego i E. Krugera w Łodzi (1891), B. Wahrena w Warszawie
(1893), S. Pietruszewskiego oraz A. Plandeka w Sosnowcu. Ich produkty
wytwarzane w niewielkich seriach nie nadążały za nowinkami rowerowymi
napływającymi ze świata, a jakość sprzętu była niska. Lepszej jakości pojazdy
pochodziły z angielskich, niemieckich i austriackich wytwórni. A ich
sprzedażą zajmowały się różne przedstawicielstwa, których w roku 1918 w samej
Warszawie było aż 18! Ceny importowanych rowerów były bardzo wysokie. W
zaborze rosyjskim wynosiły średnio 150- 300 rubli, przy czym koszt
całodobowego utrzymania jednej osoby nie przekraczała 1 rubla!
Sytuacja stopniowo zaczęła zmieniać się po odzyskaniu niepodległości.
Niektóre polskie firmy zaczęły opanowywać produkcję wszystkich podzespołów
rowerowych jak np. fabryka rowerów W. Sierpińskiego w Łodzi, czy Krajowa
Fabryka Rowerów i Części Rowerowych Fr. Zawadzki w Warszawie.
Paradoksalnie sytuację zmieniła niemiecko - polska wojna celna. Niemcy
chcieli nas przydusić. Ale wpłynęło to jedynie na ożywienie polskich
producentów i zwiększenie importu z innych krajów. Mimo wszystko na początku
lat 30 - tych rodzimy przemysł zaspokajał zaledwie 25% zapotrzebowania na
rowery w kraju. Pozostałą część sprzedaży stanowił import. Celem poprawienia
swojej sytuacji w 1934 roku polscy wytwórcy utworzyli "Grupę Przemysłu
Rowerowego Polskiego Związku Przemysłowców Metalowych". Skupiała ok. 60 firm
krajowych i miała na celu ochronę interesów tej gałęzi przemysłu.
HURAGAN
PAŃSTWOWE FABRYKI ROWERÓW
BYDGOSZCZ, LATA 1950. 1960.
Zbiory p. Roberta Wójtowicza
Rower szosowy wyścigowy, czterobiegowy, wytwarzany początkowa w trzech
wersjach różniących się wymiarami odpowiednio do wzrostu zawodnika: R270 dla
zawodników o wzroście 155- 156 cm, R271 dla zawodników o wzroście 166-175,cm,
R272 dla zawodników o wzroście 176- 185 cm, w latach 60. pojawiła się czwarta
odmiana wymiarowa. Niektóre części wykonano z lekkich stopów aluminiowych,
dzięki czemu pojazd ważył 12kg. Eksportowany egzemplarz o barwie wiśniowej to
model R271 z około 1957 roku, egzemplarz o barwie zielonej R272 z około 1965
roku.
Cały tekst i fajne foty macie tutaj…….

www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=10&art=357
Pozdro
Krzysztof
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Z historii polskiego roweru:) Fajne foty w linku:)
Z historii polskiego roweru:) Fajne foty w linku:)
www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=10&art=357
A tu macie fragmenty....
"
Jeszcze przed odrodzeniem Polski na naszych ziemiach znajdowały się fabryki i
wytwórnie zajmujące się produkcją welocypedów. Jako pierwsza w końcu lat 80-
tych XIX wieku welocypedami zajęła się łódzka fabryka maszyn włókienniczych
braci Lange, a po niej kolejno: zakłady L. Wolskiego w Łodzi (1889), W.
Sierpińskiego i E. Krugera w Łodzi (1891), B. Wahrena w Warszawie (1893), S.
Pietruszewskiego oraz A. Plandeka w Sosnowcu. Ich produkty wytwarzane w
niewielkich seriach nie nadążały za nowinkami rowerowymi napływającymi ze
świata, a jakość sprzętu była niska. Lepszej jakości pojazdy pochodziły z
angielskich, niemieckich i austriackich wytwórni. A ich sprzedażą zajmowały
się różne przedstawicielstwa, których w roku 1918 w samej Warszawie było aż
18! Ceny importowanych rowerów były bardzo wysokie. W zaborze rosyjskim
wynosiły średnio 150- 300 rubli, przy czym koszt całodobowego utrzymania
jednej osoby nie przekraczała 1 rubla!
Sytuacja stopniowo zaczęła zmieniać się po odzyskaniu niepodległości.
Niektóre polskie firmy zaczęły opanowywać produkcję wszystkich podzespołów
rowerowych jak np. fabryka rowerów W. Sierpińskiego w Łodzi, czy Krajowa
Fabryka Rowerów i Części Rowerowych Fr. Zawadzki w Warszawie.
Paradoksalnie sytuację zmieniła niemiecko - polska wojna celna. Niemcy
chcieli nas przydusić. Ale wpłynęło to jedynie na ożywienie polskich
producentów i zwiększenie importu z innych krajów. Mimo wszystko na początku
lat 30 - tych rodzimy przemysł zaspokajał zaledwie 25% zapotrzebowania na
rowery w kraju. Pozostałą część sprzedaży stanowił import. Celem poprawienia
swojej sytuacji w 1934 roku polscy wytwórcy utworzyli "Grupę Przemysłu
Rowerowego Polskiego Związku Przemysłowców Metalowych". Skupiała ok. 60 firm
krajowych i miała na celu ochronę interesów tej gałęzi przemysłu.
HURAGAN
PAŃSTWOWE FABRYKI ROWERÓW
BYDGOSZCZ, LATA 1950. 1960.
Zbiory p. Roberta Wójtowicza
Rower szosowy wyścigowy, czterobiegowy, wytwarzany początkowa w trzech
wersjach różniących się wymiarami odpowiednio do wzrostu zawodnika: R270 dla
zawodników o wzroście 155- 156 cm, R271 dla zawodników o wzroście 166-175,cm,
R272 dla zawodników o wzroście 176- 185 cm, w latach 60. pojawiła się czwarta
odmiana wymiarowa. Niektóre części wykonano z lekkich stopów aluminiowych,
dzięki czemu pojazd ważył 12kg. Eksportowany egzemplarz o barwie wiśniowej to
model R271 z około 1957 roku, egzemplarz o barwie zielonej R272 z około 1965
roku."


Pozdro
Krzzysztof
Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: zainteresowac miastem
zainteresowac miastem
Chińskie inwestycje nad Bałtykiem


Koszalin jest jednym z pięćdziesięciu miast na świecie, w których chińskie
przedsiębiorstwa mają najkorzystniejsze warunki do inwestowania.


Miasto zostało zaliczone do tej grupy przez Chiński Międzynarodowy Instytut
Korporacji Wielonarodowych, organizację współpracującą z tamtejszym resortem
gospodarki. - To jedyne miasto w Polsce, które znajduje się na naszej liście -
powiedziano nam w biurze organizacji w Pekinie.

Przedstawiciele władz Koszalina nie są zdziwieni wyborem dokonanym przez
Chińczyków. Wszystko zaczęło się trzy lata temu w dosyć przypadkowy sposób. -
Wysłaliśmy listy do wszystkich ambasad z zaproszeniem do odwiedzenia naszego
miasta. W tamtym czasie w Warszawie pojawił się nowy ambasador ChRL i od razu
odpowiedział na nasz list - opowiada dyrektor Wydziału Rozwoju i Współpracy
Zagranicznej Urzędu Miasta w Koszalinie Ryszard Zdrojewski. Delegacja
chińskich inwestorów przyjechała nad Bałtyk i oferta zaprezentowana przez
Koszalin spodobała im się. Od tamtego czasu przedstawiciele miasta regularnie
jeżdżą na targi do Chin oraz goszczą u siebie przedsiębiorców z tego kraju.

Pierwszym efektem współpracy była fabryka rowerów Athletic, która powstała w
Koszalinie kosztem 10 mln zł i obecnie zatrudnia, w zależności od pory roku,
od 200 do 400 osób. W najbliższej przyszłości planuje podwoić swoje nakłady.

Firma Athletic organizuje w nadbałtyckim mieście Chińskie Centrum
Przemysłowe, które ma się stać miejscem koncentrującym chińskie inwestycje w
Polsce. Jest to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w Europie. - Po wejściu
Polski do UE chińskie przedsiębiorstwa zaczęły coraz bardziej interesować się
przenoszeniem produkcji do naszego kraju, co oczywiście wynika ze zniesienia
ceł i ograniczeń w eksporcie do innych państw Wspólnoty - wyjaśnia Ryszard
Zdrojewski.

W najbliższej przyszłości szykują się w Koszalinie dwie kolejne duże
inwestycje. "Rz" udało się nieoficjalnie dowiedzieć, że zapadła już decyzja o
budowie fabryki produkującej monitory ciekłokrystaliczne. Ma ona zatrudniać
od 50 do 100 osób, spośród których większość będą stanowić pracownicy
wykwalifikowani. Trwają również rozmowy dotyczące budowy fabryki urządzeń
laserowych. Koszty tej inwestycji ani planowana wysokość zatrudnienia nie są
na razie znane.

- Wszystkim, nawet mieszkańcom naszego miasta mieście, Chińczycy kojarzą się
z zabieraniem miejsc pracy. Teraz chodzi o to, by oni produkowali w Polsce i
zatrudniali tutaj ludzi - mówi wiceprezydent Koszalina Piotr Kroll. Wartość
chińskich inwestycji w Polsce jest niewielka. W 2004 r. nie przekraczała 50
mln dolarów. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych nie
dysponuje uaktualnionymi danymi.

a moze chinskie inwestycje w ostrowcu Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Donosy #2209, 1997-12-05 22:16 GMT

 *******        *****      **     **      *****        *****     **      **
 **     **    **     **    ***    **    **     **    **     **   **      **
 **     **    **     **    ****   **    **     **    **           **    **
 **     **    **     **    **  *  **    **     **      *****       **  **
 **     **    **     **    **   ****    **     **           **      ****
 **     **    **     **    **    ***    **     **    **     **       **
 *******        *****      **     **      *****        *****         **

DZIENNIK LIBERALNY       nr 2209                      Piatek, 5 grudnia 1997
                                                             ISSN 0867-6860
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
 Redakcja: Lena Bialkowska (naczelna), Michal Jankowski,
           Michal Pawlak, Ksawery Stojda (zalozyciel).
 Dzial kolportazu: Przemek Klosowski
 Redakcja: Lena Bialkowska, Bajonska 3, 03-963 Warszawa, (48-22) 617 79 85
 E-mail: <Donosy-Redak@fuw.edu.pl
 Copyright (c) 1997 by Michal Jankowski
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Sejm

rozpatruje prezydenckie projekty ustaw o stanie wyjatkowym, wojennym i
kleski zywiolowej. Zdaniem czesci poslow, niektore zapisy daja
prezydentowi za duzo wladzy, ale w zasadzie wszyscy sie zgadzaja, ze
ustawy trzeba przyjac. Projekty odeslano do komisji, podobnie jak
projekt budzetu.

Minister skarbu Emil Wasacz

przedstawil sejmowej komisji plany na najblizszy rok. Priorytetem jest
reprywatyzacja (oparta na projekcie z czasow premier Suchockiej),
nastepnie uwlaszczenie i prywatyzacja. Na pytania koalicjantow z UW,
czy opracowanie wielkiego programu funduszy uwlaszczeniowych nie
spowolni 'zwyklej', biezacej prywatyzacji, minister odparl, ze na
pewno nie, i ze np. ciagnaca sie od bardzo dawna prywatyzacja Rometu
(fabryka rowerow) bedzie niedlugo zakonczona - firme kupuje gieldowa
spolka Lubawa. Prywatyzacja "Ruchu" niestety musi czekac na
zakonczenie sprawy sadowej, wyniklej z perturbacji politycznych przy
prowadzeniu procesu prywatyzacji przez poprzedni rzad.

Minister rolnictwa Jacek Janiszewski

zapowiedzial, ze bedziemy negocjowac z Unia Europejska ponowne
dopuszczenie naszego mleka i przetworow na jej rynek. Wystapimy o
zbadanie wszystkich mleczarni, tak, aby te, ktore spelniaja normy,
mogly eksportowac, nie czekajac na dostosowanie sie innych. Juz od 3
lat bylo wiadomo, ze od 1 stycznia 1998 r. nawet na polskim rynku beda
obowiazywac normy Unii, wiec wszyscy mieli czas na dostosowanie, a
wina za to, ze tak sie nie stalo, minister obciazyl sluzby
weterynaryjne ostatnich rzadow - dyrektor departamentu weterynarii w
ministerstwie zostal juz odwolany. Jesli jakas mleczarnia wystapi o
czasowe odstepstwo od norm, na pewno nie bedzie mogla ani eksportowac,
ani produkowac wyrobow dla dzieci.

Wolne ceny za energie cieplna

obowiazuja od dzis. Oplaty za ogrzewanie i ciepla wode w mieszkaniu
moga wzrosnac w skrajnych wypadkach nawet o 200 zl - tam, gdzie ceny
wyznaczone przez dostawcow energii byly nawet dwa razy wyzsze od
stawek urzedowych (reszte doplacalo panstwo i gminy). Sredni wzrost
obciazen ma wyniesc 34 zl. Premier Buzek potwierdzil wczoraj w Sejmie,
ze rzad przeznaczy wiecej pieniedzy na dodatki mieszkaniowe dla osob o
niskich dochodach, a izby skarbowe zbadaja przypadki "razaco wysokich"
cen i moga nakazac ich obnizenie. A np. w Warszawie do tej pory cieplo
bylo nieco tansze niz maksymalna cena urzedowe, wiec podwyzka nie
bedzie dotkliwa.

Kredyty dla studentow

w przyszlym roku beda mogli dostawac na razie studenci w Poznaniu i
Warszawie. Wysokosc kredytu przewidywana jest na 250 do 500 zl
miesiecznie (przynajmniej nie bedzie to wiecej niz place pracownikow
uczelni...), poczatek splat - dwa lata po skonczeniu studiow,
oprocentowanie tylko takie, jak inflacja.

Posel Bronislaw Geremek

zdenerwowal sie napastujacymi go dziennikarzami i napisal do marszalka
Sejmu, ze trzeba ograniczyc swobode poruszania sie dziennikarzy po
gmachu sejmu, bo juz nawet w toalecie nie ma przed nimi spokoju.
Obrazeni dziennikarze zbojkotowali wystapienie Geremka na posiedzeniu
komisji sejmowej, a poslowie SLD skwapliwie wykorzystali okazje, zeby
sie pochwalic, ze im zadne takie ograniczenia nie przychodza do
glowy...

Na liste swiatowego dziedzictwa ludzkosci

(prowadzona przez UNESCO) dopisano Starowke w Toruniu i zamek w
Malborku - siodmy i osmy polski obiekt.

Wystawe World Press Foto '97

mozemy od dzis ogladac w Warszawie, ktora jest jednym z 65 miast
calego swiata, goszczacych te ekspozycje.

Pogoda

ciagle jakas taka nijaka, kolo zera, pochmurno.

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
 Wszystkie prawa zastrzezone.
 Regularna redystrybucja bez zgody redakcji zabroniona.
 Dopuszczamy obrot pojedynczymi numerami archiwalnymi.
 Prenumerata: na zyczenie. Dystrybucja: automatyczna lista
 dystrybucyjna e-mail.
 Zamowienia prosimy przysylac na adres <listp@fuw.edu.pl
 podajac jako tresc listu (nie w naglowku) linie:
 subscribe Donosy-L Imie Nazwisko
 Zamowienie musi byc wyslane z adresu, na ktory prenumerata
 jest zamawiana.
 W przypadku trudnosci w zapisaniu sie na liste prosimy o kontakt
 na adres redakcji.
 Archiwum: http://info.fuw.edu.pl/donosy
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+- koniec numeru 2209 -+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Wyklay dla komentatora
No i ten ostatni zapowiadany post dla Ciebie drogi komentatorze. Teraz
zastanowmy sie jak to sie w Polsce odbylo w tym pamietnym roku "0" czyli 1989.
Mam akurat ksiazke Z. Gacha o Balcerowiczu. Tam, sa dosyc dokladnie opisane
poczatki wprowadzania kapitalizmu do Polski.
Mimo ze mnie nazwales " kryptokomunista", to mysle, ze tak naprawde to Ty
jestes bardziej temu blizszy jak ja. Jak wiesz, pisalem juz, ze ja od wielu lat
pracuje w gospodarce rynkowej. I dlatego mam obserwacje z praktyki, jak i
przemyslenia. A tym jednym bardzo waznym to jest, ze ludziom nie dalezy dawac
nic ZA DARMO. I to rozumiem duzo szerzej jak zapewnie Ty. A dlatego nie nalezy
dawac za darmo, bo to znieksztalca rynkowa rzeczywistosc, jak i ich psuje, no i
wytwarza falszywe nawyki. A teraz do 1989 r i Polski. Polska zaczela go z
dlugami z czasow komunistycznych w wysokosci ok 41 mid $. I zostaly one w
nagrode za zdrade Amerykanom tajemnic irackich zredukowane o ponad polowe. Ale
co sie zaczelo, ta radosne zaciaganie nastepnych dlugow. Ich efekt byl
widoczny. Na Zachod ruszyly tabuny handlarzy z Polski z torbami wypakowanymi
walutami z tych pozyczek i zakupujacy wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne.
Jeden z warunkow tych pozyczek zachodnich byl trzymac kurs dolara do zlotowki.
To automatycznie powodowalo, przy postepujacej inflacji o setki % relatywny
nastepowal wzrost zarobkow Polakow liczonych w dolarach. A finansowane to bylo
rzucaniem $ na rynek. Normalne prawo popytu i podazy. Taka normalna gospodarka
rynkowa. Ale z ogromnym interwencjonizmem panstwowym. Bo te waluty byly rzucane
na rynek przez panstwo kosztem narastania jego panstwowego dlugu. Tutaj, drogi
komentatorze, w ogromny sposob zostala zaklocona gospodarka rynkowa. W ten
sposob, kosztem dlugow panstwowych relatywnie obnizano cene dolara a
podwyzszano zlotowke. Nawet jak w liczbych bezwzglednych zlotowka nie taniala.
W ten sposob, towary polskie stawaly sie relatywnie coraz drozsze w stosunku do
zachodnich. No i Ty sie cieszyles jak to zarobki ludzi rosly z 5$/miesiac do
200 czy wiecej. A zastanowiles sie jak to jest mozliwe, ze w ciagu jednego roku
89/90, kiedy produkcja w Polsce spadala na leb, czyli dochod narodowy tez,
ludzie zarabiali coraz wiecej liczac w $? Wszystko sztuczne. Nie wolnorynkowe.
Finasowane z zewnatrz. A nie wytworzone przez Polakow. No ale coz, cieszyli sie
wszyscy, jak to sie mogli dorwac do dotychczas niedostepnych towarow
zachodnich. No i sie zaczela ta Twoja ulubiona budowa podstawa gospodarki
rynkowej czyli rozwoj kanalow zbytu. No bo te importowane masy towarow kupowane
za pozyczone pieniadze jakos musialay byc rozprowadzone po kraju. Co prawda,
jako ze w Polsce nie bylo az tak "dobrze" jak w NRD, poniewaz pieniadze z
zagranicy nie naplywaly az w takich ogromnych ilosciach, dawalo sie wytwarzac
towary dajace sie wyeksportowac. Towary naturalnie proste. I nie wymagajce z
kolei budowania kanalow zbytu na Zachodzie. Juz raz to wspominalem. Byla to
sprzedaz bazarowa. Polska miala w tym czasie doskonala okazje "exportowac" z
zyskiem proste towary do Niemiec. Bylo to barachlo, ale bylo tanie i tlumy
Niemcow przechodzilo przez granice je kupujac.Byla to zywnosc, ale tez ubrania,
produkowane przez pieknie powstaly calkowicie kapitalistyczny drobny przemysl w
Polsce. A nawet, sam widzialem, ta chyba jedyna polska fabryka rowerow, czyli
typowa, paskudna, komunistyczna fabryka poprzez tych handlarzy na granicy
sprzedawala swoje barachlo do kapitalistycznych, wysoko rozwinietych Niemiec.
Bo, drogi komentatorze, w kapitalizmie mozna kupic towary wysokiej jakosci, jak
i naprawde takie barachlo, ze i komuna by sie go wstydzila. A tak jakos jest,
ze nawet rynek na takie byleco jest tez ogromny. Bo jest sporo biedakow po
prostu.
Ale naturalnie to musi byc tanie. I bylo. Jednak w miare naplywu walut do
kraju, ten stosunek sie pogarszal. Ludzie zarabiali coraz wiecej, mniej
faktycznie wytwarzajac, ale dochod narodowy jeszcze rosl. Ten podzielony.
Liczac z importem. Podobne mozliwosci dla Polski byly w exporcie towarow na
Wschod. Tez poprzez bazary. To tworzylo faktyczny bo wolnorynkowy, i jedyny
mozliwy w tym czasie przyrost rezerw walutowych polskich. Chociaz, czy te
rezerwy byly i sa, coraz mocniej watpie.
Ten wzrost zarobkow Polakow liczonych w $ musialo w sposob sztuczny zmieniac
proporcje kosztow towarow produkowanych w Polsce w stosunku do importowanych.
To niszczylo oplacalnosc produkcji w przemysle krajowym. Tez i w rolnictwie itd.
Bylo to nie tak z dnia na dzien jak w NRD. Ale teraz chcialbym wrocic do tego
aspektu. Bo pisano, ze zawsze przemysl wschodniniemiecki musialby upasc. Wiec
wezmy np. samochody Wartburg. Gorsze jak zachodnie. Jasne. A co z cena?.
Czytalem, ze po wymianie 1:1 musialyby kosztowac 14 tys DM aby ich produkcja
byla oplacalna. I przez to nie byly dostatecznie tanie w stosunku do
zachodnich. A co by bylo przy wymianie 1:2? Proste. Moglyby kosztowac gdzies 7
tys. DM. I co? By szly jak cieple bulki! Nowy samochod taki tani? Mogliby tylko
oglaszac do odbioru z placu fabrycznego i by przyjezdzaly tlumy. Tak jak te,
wspomniane przeze mnie komunistyczne rowery polskie.
Cdn

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Poznajemy naszą BYDGOSZCZ
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
-Fabryka Konserw Mięsnych Towarzystwo Akcyjne (1920)
-Bacon Export Gniezno (1920) – działająca w Rzeźni Miejskiej
-Fabryka Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych „Lukullus” (1920)
-Fabryka Cukrów i Czekolady (1922)
-Fabryka Wyrobów Cukrowych i Marmolady „Kama” (1907)
-młyny przy ul. Mickiewicza (1899), „Czyżkówko” (1904)
-młyn Państwowych Zakładów Przemysłowo-Zbożowych przy ul. Mennica (1928)
-mleczarnie przy ul. Pomorskiej (1898), P. Skargi (1884)
-Mleczarnia Centralna przy ul. Gdańskiej (1929)
-Browar Bydgoski przy ul. Ustronie (1929) – tradycje z 1858 r.
-Rektyfikacja Spirytusu i Fabryka Likierów C.A. Franke (1927)
-Bydgoska Fabryka Makaronów i Środków Spożywczych (1925)
-Pomorska Fabryka Kawy Słodowej (1925)
-piekarnia „Chleb Szwedzki” (1919)
-Wytwórnia Win i Soków Owocowych w Fordonie (1927)
-wytwórnie papierosów i cygar
oraz zakłady niemieckie:
-Fabryka Czekolady Tyslera
-Fabryka Octu i Musztardy
-Bydgoska Fabryka Ciast

PRZEMYSŁ DRZEWNY
-13 tartaków drzewnych
-15 fabryk mebli
-Fabryka Płyt Klejonych – drugie pod względem wielkości przedsiębiorstwo w
Polsce, produkcja dykt klejonych, eksport cały świat
-Towarzystwo Przemysłowo-Leśne „Lasy Polskie” S.A. – największy tartak w
Bydgoszczy - na bazie niemieckiego tartaku z 1899
-Wielkopolski Przemysł Drzewny Towarzystwo Akcyjne
-„Wisła” Tow. Akcyjne
-Tartak „Lasmet” S.A.
-Tartak „Sosna Polska” S.A. i kilka innych
-Fabryka Mebli Artystycznych „Matthes”(1894) zatrudniająca 700 osób
-Fabryka Mebli Habermanna (1908)
-Fabryka Mebli Winklera i Hechlińskiego (1920)
-Fabryki mebli Bronikowskiego (1931)
-Fabryka mebli Matthesa (1933)
-Bydgoska Fabryka Zapałek „Promień” (1920)
-Wielkopolska Papiernia Towarzystwo Akcyjne (1920) zatrudniające 400-500 osób
-Fabryka Wyrobów Koszykarskich (1921)
-Zakłady Przemysłu Mechanicznej Obróbki Drewna „Zap” S.A. (1924)
-Fabryka Gontów R. Meyera (1924)
-Fabryka Skrzyń A. Wiśniewskiego (1929)
-Fabryka Beczek B. Galla
-Zakład Przemysłowy „Wab” W. Andrzejczaka – 130 osób
-Fabryka Tektury i Papieru „Fordon” S.A. (1927)
-Fabryka Wyrobów Papierowych J. Szymański (1922)
-Fabryka Kartonów E. Hoppe (1925)
-Wschodnioniemiecka Fabryka Sklejek (1914) - polsko-niemiecka spółka akcyjna .W
1933 roku wykupiona przez Zarząd i Administrację Lasów Państwowych. Wielkość
produkcji stanowiła 10% całej produkcji sklejek w Polsce – dzisiaj
zakłady „Sklejka-Multi” S.A.
oraz zakłady niemieckie:
-Fabryka Mebli Ottona Pfefferkorna
-Fabryka Obróbki Drzewnej Bennera

PRZEMYSŁ POLIGRAFICZNY
-11drukarń
-Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska” S.A. – na bazie drukarni Grunauera z
1806
-Drukarnia E. i H. Dittmanów (1869)
-Drukarnia Bydgoska S.A. (1907) zatrudniająca 120 osób
-Drukarnia Kupiecka J. Fiszera
-Drukarnia dla Handlu i Przemysłu A. Mamacha i Sp-ka

PRZEMYSŁ MASZYNOWY
-Pomorska Fabryka Maszyn Sp. z o.o. na bazie Fabryki Maszyn H. Lohnerta (1868) –
dzisiaj „Makrum”
-Bydgoska Fabryka Maszyn i Kotłów Parowych na bazie fabryki F. Eberhardta (1846)
-Polskie Zjednoczone Fabryki Maszyn „Unia” S.A. na bazie Fabryki Traków i
Maszyn do Obróbki Drewna C. Blumwe i Syn (1865) – dzisiaj Fabryka Obrabiarek do
Drewna
-Bydgoska Fabryka Maszyn Rzeźniczych M.Zimermanna (1896)
-Fabryka Pieców i Maszyn Piekarniczych F. Wittego i M. Radzińskiego (1899)
-Zakłady Maszyn braci Ramme (1905)
-Fabryka Maszyn T. Nowaka (1924)
-Zakłady Maszyn Rolniczych J. Szymczaka (1922)
-Fabryka Sygnałów Kolejowych Fiebrandta (1864) - zatrudniająca 150 osób,
produkująca urządzenia sygnalizacyjne i ochronne związane z transportem
kolejowym (obecnie Belma)
oraz zakłady niemieckie:
-Fabryka Maszyn Rolniczych Gevelsberga
-Wytwórnia Maszyn Rolniczych Reifeisena

ŚRODKI TRANSPORTU
-Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego na bazie Głównych Warsztatów Naprawczych
Kolei Wschodniej (1851) – największy zakład kolejowy w Polsce po Poznaniu –
obecnie PESA
-Fabryka Rowerów „Tornedo” – na bazie fabryki z 1904
-Pomorska Fabryka Rowerów W. Jahr (1926)
-Lloyd Bydgoski – na bazie niemieckiego przedsiębiorstwa żeglugowego Bromberger
Schleppschriffahrt Aktiengesellschaft (1891), w latach 20-tych wybudowano
fabrykę maszyn i stocznię rzeczną, w Brdyujściu powstał duży port
przeładunkowy, gdzie ładunki masowe przeładowywano wprost z wagonów na statki
rzeczne, jedno z największych przedsiębiorstw w Bydgoszczy – obecnie Żegluga
Bydgoska
-Warsztat budowy Statków Wodnych W. Gannota (1911)

PRZEMYSŁ MINERALNY
-3 cegielnie parowe z lat przed I wojną światową
-Zjednoczone Cegielnie A. Krzywiec i S-ka (1928)
-Zakłady Ceramiczne S.A. (1927)
-Cegielnia Lloyda Bydgoskiego (1925)
-Fabryka Papy Dachowej „Impregnacja” w Bydgoszczy i Fordonie
-Szlifiernia Szkła i Fabryka Luster
-Wielkopolska Huta Szkła W. Pasikowskiego (1922)
-Fabryka Wyrobów Cementowych Kemma i Spółka

INNE
-Fabryka Pianin i Fortepianów B. Sommerfelda (1905) - największa tego typu w
Polsce
-Fabryka Ozdób Choinkowych F. Bogacz (1927)

Przeglądaj więcej odpowiedzi



Temat: Wasza pycha szkodzi miastu
TRADYCJE PRZEMYSŁOWE

Bydgoszcz posiada uznawane powszechnie tradycje przemysłowe i
handlowe. Tradycja handlu sięga czasów staropolskich, natomiast
przemysłu początku XIX wieku.
W okresie staropolskim Bydgoszcz była znanym ośrodkiem produkcji
r z e m i e ś l n i c z e j. W XVII wieku funkcjonowało tu
kilkanaście cechów oraz kilkadziesiąt rzemiosł, niejednokrotnie o
bardzo wyspecjalizowanym charakterze (m.in. bednarze, czapnicy,
garncarze, kołodzieje, kowale, krawcy, kuśnierze, mielcarze,
murarze, piekarze, piwowarzy, powroźnicy, rzeźnicy, stolarze,
sukiennicy, szewcy, ślusarze i inni). Jednym z ważniejszych cechów
była organizacja zdunów-garncarzy (1466), a także krawców i
kuśnierzy (1502). Bydgoskie wyroby garncarskie były wysokiej jakości
i znane na terenie Rzeczpospolitej. Wyrabiano także broń palną.
Wyroby sprzedawano przy okazji wizyt szlachty w mieście związanej ze
sprzedażą zboża oraz transportowano wodą i lądem do innych miast.
Znane w Rzeczpospolitej było piwo bydgoskie. W XVI wieku było jednym
z najbardziej znanych w kraju obok piw piątkowskiego,
piotrkowskiego, łęczyckiego, żnińskiego i przemyskiego. Najwięcej
piwa oraz miodu pitnego eksportowano do Gdańska. Sprowadzano
natomiast wina i towary kolonialne.
W Bydgoszczy znajdował się także skład s o l i o zasięgu regionalnym.
Właściwy rozwój przemysłu rozpoczął się na początku XIX wieku.
Początkowo powstały duże przedsiębiorstwa państwowe: młyny,
rafineria cukru, manufaktury sukiennicze, papiernia.

Gwałtowny rozwój nowoczesnego przemysłu fabrycznego nastąpił w II
połowie XIX wieku, dzięki upowszechnieniu napędu parowego, oraz
rozwoju komunikacji kolejowej. Wiele powstałych wtedy
przedsiębiorstw istnieje do dnia dzisiejszego np - fabryka maszyn
Wulffa (dzisiejsze zakłady Makrum), zakład budowy sygnałów
Fiebrandta (dzisiejsza Belma), Fabryka Traków i Maszyn do Obróbki
Drewna Blumwe i Syn (1865, dzisiejsza Fabryka Obrabiarek do Drewna),
fabryka mebli wyściełanych Ottona Pfefferkorna (1884, dzisiejsze
Bydgoskie Fabryki Mebli), Rzeźnia Miejska (1890, dzisiejsze
Bydgoskie Zakłady Mięsne), Browar Bydgoski (1858), cegielnia
Mendzega w Fordonie (późniejsze Cegielnie Bydgoskie).
W 1851 r. powstały wielkie warsztaty kolejowe, które do dnia
dzisiejszego są jednym z największych przedsiębiorstw w mieście
(zakłady PESA). Z kolei w 1890 r. powstało wielkie przedsiębiorstwo
żeglugowe, którego tradycje kultywuje obecnie Żegluga Bydgoska.
Przez cały okres zaborów szczególne znaczenie miał w Bydgoszczy
przemysł maszyn i urządzeń do obróbki drewna i maszyn rolniczych,
przemysł drzewny oraz spożywczy. Wiązało się to z polityką zaborcy,
który traktował ziemie polskie jako zaplecze aprowizacyjne Rzeszy.

Po 1920 r. bydgoski ośrodek przemysłowy rozwinął się w niespotykanym
dotąd stopniu. Od podstaw rozwinęły się wtedy nowe gałęzie
przemysłu, które mają wydatny udział w gospodarce Bydgoszczy do dnia
dzisiejszego: przede wszystkim przemysł chemiczny i
elektrotechniczny.
Bydgoszcz stawała się jednym z najbardziej uprzemysłowionych miast
II Rzeczypospolitej, znanym szczególnie z rozwoju nowych branż jak
np branży elektrotechnicznej.
Powstało wtedy wiele zakładów, znanych do dzisiaj: Fabryka Wyrobów
Gumowych „Kauczuk” S.A. (1920, dzisiejszy Stomil), Polska Spółka
Akcyjna Persil (1930, dzisiejsza fabryka Unilever),
Przedsiębiorstwo Alfa (1926, dzisiejszy „Foton”), Grakona Spółka
Akcyjna (dzisiejsza Befana Vis), Kabel Polski Towarzystwo Akcyjne
(1923, dzisiejsza Bydgoska Fabryka Kabli), Fabryka Artykułów
Elektrotechnicznych S. Ciszewskiego (1923, dzisiejsza Eltra-Elda),
Fabryka Pasmanterii, Taśm i Pasów „Pasamon” (1922, istnieje do
dziś), Fabryka Sklejek (1914, dzisiejsze„Sklejka-Multi” S.A.),
Fabryka Rowerów „Tornedo” (późniejszy „Romet”), Fabryka Wyrobów
Czekoladowych i Cukierniczych „Lukullus” (dzisiejsza „Jutrzenka”
S.A.) i wiele innych.
W bydgoskich zakładach skonstruowano pierwszą w Polsce maszynę do
pisania, istniał tu jedyny w przedwojennej Polsce zakład produkcji
kabli izolowanych, pierwsza fabryka w Polsce produkująca płyty,
błony i papier fotograficzny, czy też jedyny zakład produkujący
pianina i fortepiany.
Bydgoski przemysł elektrotechniczny znajdował się w czołówce
krajowej. W 1937 zorganizowano w Bydgoszczy ogólnopolską wystawę
sprzętu radiowego.
Intensywny rozwój przeżywały fabryki rowerów obecne w Bydgoszczy.
Miasto stawało się centrum produkcji rowerów w Polsce.
Rozwojowi przemysłu sprzyjały: tradycje z XIX wieku, dogodne
położenie komunikacyjne, dobre połączenia kolejowe i wodne jak
również dostępne ogromne tereny do zagospodarowania w wyniku
rozszerzenia granic administracyjnych miasta w 1920 r. (aż
ośmiokrotnie wzrósł obszar miasta)
Wzdłuż ujściowego odcinka Brdy powstała dzielnica składowo-
przemysłowa. Począwszy od „Kabla Polskiego” po Brdyujście znajdowały
się fabryki, tartaki, stocznia rzeczna, port przeładunkowy.
Istotny wpływ na rozwój bydgoskiego przemysłu miała rozbudowa Gdyni
oraz budowa linii kolejowej Śląsk-Gdynia. Bydgoskie firmy budowlane
budowały Gdynię oraz zdobywały kontrakty w innych miastach w całej
Polsce. Przewaga gospodarcza Bydgoszczy nad innymi miastami w
regionie wzrastała. W 1930 r. wartość wykupionych świadectw
przemysłowych była większa 2,3x niż w Toruniu i Grudziądzu.

Okres II wojny światowej przyniósł Bydgoszczy budowę nowego
wielkiego zakładu „Dynamit Aktien Gesellschaft” ukrytego w Puszczy
Bydgoskiej. W latach pięćdziesiątych XX w. wykorzystano jego
infrastrukturę do uruchomienia w tym miejscu Zakładów
Chemicznych „Zachem”, które po dzień dzisiejszy stanowią drugie co
do wielkości przedsiębiorstwo przemysłowe w Bydgoszczy.
Sukcesy bydgoskiego przemysłu nie skończyły się wraz z II wojną
światową. W 1958 r. wyprodukowano np. w bydgoskiej Eltrze po raz
pierwszy w Polsce tranzystorowy odbiornik radiowy.
Jednak charakterystyczną cechą industrializacji miasta w latach
powojennych było opieranie się na istniejących i posiadających dobre
tradycje przemysłach i zakładach pracy: chemicznym,
elektrotechnicznym, elektromaszynowym, odzieżowym, skórzanym,
drzewnym, spożywczym.
Na uznanie zasługuje fakt, że mimo braku zainteresowania władz
centralnych budową nowych zakładów przemysłowych w Bydgoszczy,
wysoka pozycja miasta w tym zakresie została utrzymana.
Przeglądaj więcej odpowiedzi


© asali Design by Colombia Hosting